Novinky v zákonech pro e-shopy 2022
Pravděpodobně ještě před koncem roku vstoupí v platnost nová pravidla pro prodej v rámci kamenných prodejen a e-shopů. Pokusili jsme se jednoduše shrnout co vše novinky přinášejí a jak se na ně připravit.
Konec falešných slev
Sleva uvedená u výrobku musí být vypočtena z nejnižší částky za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech.
Toto pravidlo má však několik výjimek. Nevztahuje se například na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. "Dále se neuplatní u individualizovaných nabídek, věrnostních programů nebo akcí typu 2+1 zdarma.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
V rámci systému WebCzech je výše slevy vypočtena z koncové prodejní ceny. Pokud tedy nedošlo v posledních 30ti dnech k umělému navýšení standardní koncové ceny musí být podmínka zákona splněna.
Změny v reklamacích
U reklamací zůstává nadále dvouletá záruční lhůta. Nově se však během této lhůty prodlužuje doba, kdy nese odpovědnost za vady zboží prodejce, a to z půl roku na rok. Zákon totiž v tomto ohledu obecně předpokládá, že věc byla vadná již při převzetí, pokud prodávající neprokáže opak.
Při reklamování předmětu dostává přednost oprava vady či výměna zboží. V tomto případě si zákazník může zvolit. Pokud je ale jeho volba nepřiměřená, podnikatel má právo veta a může zvolit druhý způsob.
Až ve chvíli, kdy vadu odmítne odstranit, popřípadě se závada opakovaně vrací, může zákazník od smlouvy odstoupit a požadovat adekvátní finanční kompenzaci.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tato změna nevyžaduje pravděpodobně žádnou změnu v rámci e-shopu ani v obchodních podmínkách. Bude vyžadovat změnu v posuzování reklamací.
Zpřísnění u vrácení zboží do 14ti dnů
Novela se v tomto případě staví na stranu prodejců. Kupující smí produkt použít tak, aby se s ním seznámil. Pokud však vrátí produkt například obnošený nebo špinavý e-shop může chtít uhradit škodu, o kterou se snížila jeho hodnota.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tato změna nevyžaduje pravděpodobně žádnou změnu v rámci e-shopu. Doporučujeme kontrolu obchodních podmínek.
Regulace recenzí
U všech recenzí bude nutné uvést jejich zdroj a způsob ověření jejich pravosti. Systematické mázání (například negativních) recenzí není povoleno. Na vyžádání bude muset být schopen e-shop pravost recenze prokázat.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Systém sleduje v administraci odkud recenze pochází. Zda ji napsal zákazník nebo zda se například stáhla z heureka.cz Pokud ji napsal přihlášený zákazník pak evidujeme i user_id.
Nastavení kdo může recenzi udělit provedete v nastavení - základní nastavení - produkt
Z naší strany pak k recenzím doplníme textovou informaci o jejím původu. Tyto informace je možné editovat v nastavení - texty
Změna textu potvrzovacího tlačítka
Zákazník musí mít možnost před odesláním konečné revize své objednávky. Při konečném odkliknutí musí být zákazníkovi jasné, že se zavazuje k nákupu zboží. Je tedy třeba jasně formulovat text na tlačítku, aby z něj plynula informace o uzavření kupní smlouvy. Takovou formulací na tlačítku by tak mohlo být například "objednávka zavazující k platbě" či "kupuji a zaplatím". Zákon jasně nespecifikuje, jaké formulace jsou přípustné.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Vzhledem k tomu, že není pevně dáno jak má text na potvrzovacím tlačítku vypadat nebudeme plošně tento u stávajících e-shopů měnit. Text si můžete změnit v nastavení - texty a vyhledejte hodnotu finish_order
Pročištění nákupního košíku
Tlačítkový zákon zakazuje e-shopům automaticky přihazovat do nákupních košíků položky, které si nakupující aktivně nevybral.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tyto funkce náš systém nepoužívá.
Omezení personalizace ceny
Personalizovaná cena je podle novely nadále možná, avšak spotřebitel o tomto faktu musí být informován.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Není nijak přesně dané jakým způsobem má být o této skutečnosti zákazník informován. Pokud tedy používáte funkce personalizovaných cen doporučujeme tuto skutečnost minimálně zmínit v obchodních podmínkách a sledovat další vývoj legislativy.
Kontakt na prodejce
Kvůli problémům, kdy se zákazník nemohl spojit s prodejcem, zákon nově ukládá povinnost poskytnout před uzavřením smlouvy telefonní číslo. Podnikatelé také budou muset seznámit spotřebitele se způsobem vyřizování stížností, poprodejním servisem či možnostech doručení. Nově se zmiňuje i povinnost předat tyto informace tak, aby je nešlo jednostraně měnit.
WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Doporučujeme tedy kontrolu obchodních podmínek na e-shopu a jejich doplnění o telefonní číslo a ideálně i e-mailovou adresu. Tyto podmínky následně v PDF předávat i jako přílohu potvrzení objednávky (nastavení - stavy objednávek - příloha e-mailu zákazníkovi).
WebCzech vynaložil veškeré úsilí k tomu, aby zajistil přesnost a spolehlivost informací uvedených v tomto článku. Snaha zjednodušit problematiku a různé právní výklady mohou způsobit nepřesnost nebo neplatnost některých informací. Web Czech nenese odpovědnost za žádné ztráty nebo škody jakékoli povahy, které mohou vzniknout v důsledku použití tohoto článku.