Články a rady

Novinky v zákonech pro e-shopy 2022

 

Pravděpodobně ještě před koncem roku vstoupí v platnost nová pravidla pro prodej v rámci kamenných prodejen a e-shopů. Pokusili jsme se jednoduše shrnout co vše novinky přinášejí a jak se na ně připravit.

 

Konec falešných slev


Sleva uvedená u výrobku musí být vypočtena z nejnižší částky za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech.

Toto pravidlo má však několik výjimek. Nevztahuje se například na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. "Dále se neuplatní u individualizovaných nabídek, věrnostních programů nebo akcí typu 2+1 zdarma.

WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
V rámci systému WebCzech je výše slevy vypočtena z koncové prodejní ceny. Pokud tedy nedošlo v posledních 30ti dnech k umělému navýšení standardní koncové ceny musí být podmínka zákona splněna.

 

Změny v reklamacích

U reklamací zůstává nadále dvouletá záruční lhůta. Nově se však během této lhůty prodlužuje doba, kdy nese odpovědnost za vady zboží prodejce, a to z půl roku na rok. Zákon totiž v tomto ohledu obecně předpokládá, že věc byla vadná již při převzetí, pokud prodávající neprokáže opak. 

Při reklamování předmětu dostává přednost oprava vady či výměna zboží. V tomto případě si zákazník může zvolit. Pokud je ale jeho volba nepřiměřená, podnikatel má právo veta a může zvolit druhý způsob. 

Až ve chvíli, kdy vadu odmítne odstranit, popřípadě se závada opakovaně vrací, může zákazník od smlouvy odstoupit a požadovat adekvátní finanční kompenzaci.

WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tato změna nevyžaduje pravděpodobně žádnou změnu v rámci e-shopu ani v obchodních podmínkách. Bude vyžadovat změnu v posuzování reklamací.

 

Zpřísnění u vrácení zboží do 14ti dnů

Novela se v tomto případě staví na stranu prodejců. Kupující smí produkt použít tak, aby se s ním seznámil. Pokud však vrátí produkt například obnošený nebo špinavý e-shop může chtít uhradit škodu, o kterou se snížila jeho hodnota.


WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tato změna nevyžaduje pravděpodobně žádnou změnu v rámci e-shopu. Doporučujeme kontrolu obchodních podmínek.

 


Regulace recenzí

U všech recenzí bude nutné uvést jejich zdroj a způsob ověření jejich pravosti. Systematické mázání (například negativních) recenzí není povoleno. Na vyžádání bude muset být schopen e-shop pravost recenze prokázat.

WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Systém sleduje v administraci odkud recenze pochází. Zda ji napsal zákazník nebo zda se například stáhla z heureka.cz Pokud ji napsal přihlášený zákazník pak evidujeme i user_id.
Nastavení kdo může recenzi udělit provedete v nastavení - základní nastavení - produkt
Z naší strany pak k recenzím doplníme textovou informaci o jejím původu. Tyto informace je možné editovat v nastavení - texty
 

 

Změna textu potvrzovacího tlačítka

Zákazník musí mít možnost před odesláním konečné revize své objednávky. Při konečném odkliknutí musí být zákazníkovi jasné, že se zavazuje k nákupu zboží. Je tedy třeba jasně formulovat text na tlačítku, aby z něj plynula informace o uzavření kupní smlouvy. Takovou formulací na tlačítku by tak mohlo být například "objednávka zavazující k platbě" či "kupuji a zaplatím". Zákon jasně nespecifikuje, jaké formulace jsou přípustné. 

WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Vzhledem k tomu, že není pevně dáno jak má text na potvrzovacím tlačítku vypadat nebudeme plošně tento u stávajících e-shopů měnit. Text si můžete změnit v nastavení - texty a vyhledejte hodnotu finish_order

 

Pročištění nákupního košíku

Tlačítkový zákon zakazuje e-shopům automaticky přihazovat do nákupních košíků položky, které si nakupující aktivně nevybral.


WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Tyto funkce náš systém nepoužívá.

 

Omezení personalizace ceny

Personalizovaná cena je podle novely nadále možná, avšak spotřebitel o tomto faktu musí být informován. 

WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Není nijak přesně dané jakým způsobem má být o této skutečnosti zákazník informován. Pokud tedy používáte funkce personalizovaných cen doporučujeme tuto skutečnost minimálně zmínit v obchodních podmínkách a sledovat další vývoj legislativy.

 

Kontakt na prodejce

Kvůli problémům, kdy se zákazník nemohl spojit s prodejcem, zákon nově ukládá povinnost poskytnout před uzavřením smlouvy telefonní číslo. Podnikatelé také budou muset seznámit spotřebitele se způsobem vyřizování stížností, poprodejním servisem či možnostech doručení. Nově se zmiňuje i povinnost předat tyto informace tak, aby je nešlo jednostraně měnit.


WebCzech E-commerce PRO - jak se připravit
Doporučujeme tedy kontrolu obchodních podmínek na e-shopu a jejich doplnění o telefonní číslo a ideálně i e-mailovou adresu. Tyto podmínky následně v PDF předávat i jako přílohu potvrzení objednávky (nastavení - stavy objednávek - příloha e-mailu zákazníkovi).

 

 

WebCzech vynaložil veškeré úsilí k tomu, aby zajistil přesnost a spolehlivost informací uvedených v tomto článku. Snaha zjednodušit problematiku a různé právní výklady mohou způsobit nepřesnost nebo neplatnost některých informací. Web Czech nenese odpovědnost za žádné ztráty nebo škody jakékoli povahy, které mohou vzniknout v důsledku použití tohoto článku.


Nejnovější články

Pořídili jsme nové servery
V minulých měsících došlo ve spolupráci se správcem našich serverů (Master DC) k úspěšné migraci dat...
Zobrazit článek
Novinky v zákonech pro e-shopy 2022
  Pravděpodobně ještě před koncem roku vstoupí v platnost nová pravidla pro prodej v rámci kamenn...
Zobrazit článek
E-shopový veletrh CzechOn-lineExpo
  Největší e-shopový veletrh opět po roce v Praze. Unikátní koncept přednášek zdarma, více než st...
Zobrazit článek
Jak posílat newslettery z e-shopu
Komunikace se zákazníky pomocí hromadně rozesílaných e-mailů je vynikající marketingový nástroj -...
Zobrazit článek
Export objednávek z e-shopu do České pošty včetně rozměrů
  Od 1.3. 2019 provedla Česká pošta revoluční změnu ceníku. Současně se změnou ceníku je zde poža...
Zobrazit článek
Pokročilé měření konverzí pro www.zbozi.cz
  Od 1.4. 2019 zavádí www.zbozi.cz možnost pokročilého měření konverzí. Podrobnosti jaké možnosti...
Zobrazit článek
Různé ceny na e-shopu podle zdroje návštěvnosti
  Náklady na marketing e-shopu jsou stále vyšší a některé se tak přestávají vyplácet, pokud zárov...
Zobrazit článek
Nová platební brána Barion v e-shopu WebCzech
Chcete ušetřit náklady? Chcete ochranu proti podvodům? Potřebujete zvýšit konverze? Potřebujete mode...
Zobrazit článek
Jak na kvalitní marketing e-shopu
Digitální marketing je pro e-shop výborná a v zásadě i nutná věc. Má velmi velkou sílu a dokáže témě...
Zobrazit článek
Automatické aktualizace e-shopu
Na Váš e-shop aplikujeme automaticky aktualizace systému, které jsou důležité především z důvodu kom...
Zobrazit článek
Jak poznat zákazníka a nevyhazovat v marketingu peníze
Před Vánoci jsme vydali článek o tom co je nezbytné pro propagaci vašeho e-shopu. Pojďme se na to po...
Zobrazit článek
Jak chutná čokoládové nebe….aneb příběh e-shopu jedné malé rodinné čokoládovny
  Petr Synek, který je majitelem menší brněnské čokoládové manufaktury Chocolate Hill, je zároveň...
Zobrazit článek
Největší vzdělávací akce pro provozovatele e-shopů v České republice
WebCzech se stal partnerem projektu Czech On-line Expo, který je největším vzdělávacím veletrhem pro...
Zobrazit článek
Česká pošta mění ceník zásilek
  Česká pošta se rozhodla od 1.3. 2019 provést revoluční změnu ceníku přepravovaných zásilek. Rev...
Zobrazit článek
Bezpečnost e-mailové schránky
Jako správci mailového serveru se velmi často potýkáme s problémem prolomených e-mailových schránek ...
Zobrazit článek
Neplaťte zbytečně - Evidence skutečných majitelů
Ke dni 1. 1. 2018 byla zřízena evidence údajů o skutečném majiteli právnických osob a svěřenských fo...
Zobrazit článek
Jak Youtube nastartoval e-shop k celostátnímu úspěchu
Je nám ctí, že WebCzech mohl stát u zrodu jednoho zajímavého podnikání a rádi bychom Vám tento příbě...
Zobrazit článek
E-shop a Zpracovatelé osobních údajů podle GDPR
  V rámci informací ohledně GDPR jste se zcela jistě setkali s pojmem Zpracovatelé. Většina provo...
Zobrazit článek
Platební terminály od B-Payment
Chcete u osobního odběru umožnit Vašim zákazníkům jednoduše uhradit platbu platební kartou? Potřebuj...
Zobrazit článek
GDPR v e-shopu WebCzech E-commerce PRO
GDPR v e-shopu WebCzech E-commerce PRO Protože téma GDPR začíná být stále aktuálnějším rozhodli j...
Zobrazit článek
Novela zákona o platebním styku - zákaz poplatku za platbu na e-shopu
13. ledna 2018 vešla v účinnost Evropská směrnice o platebních službách PSD2. Tato směrnice je pak p...
Zobrazit článek
SSL (https) certifikáty
K čemu slouží SSL certifikáty? Většina komunikace na internetu probíhá v nešifrované (čitelné) po...
Zobrazit článek
DKIM a SPF
Množí se problémy při odesílání (nejen) hromadných emailů článek byl vytvořen 22.5.2015, editován...
Zobrazit článek
GDPR se blíží
25.5.2018 začíná platit nové nařízení o ochraně osobních údajů platné na celém území Evropské unie. ...
Zobrazit článek
Mail Sender nový rozměr e-mail marketingu
O tom, že je levnější pracovat se stávajícím zákazníkem, než získávat nového asi nemá smysl diskutov...
Zobrazit článek
Zákonné povinnosti majitele e-shopu
Provozování elektronického obchodu se řídí řadou zákonných předpisů, které je třeba dodržet a předej...
Zobrazit článek
Zobrazit všechny články