Jak posílat newslettery z e-shopu
Komunikace se zákazníky pomocí hromadně rozesílaných e-mailů je vynikající marketingový nástroj
- rozeslání je v zásadě zdarma
- vytvoří kampaně je za minimální cenu nebo zdarma
- promyšlená kampaň přivádí okamžitě nakupující zákazníky
Krásná představa se ale může velmi rychle zvrtnout v hromadný elektronický průšvih. Pojďme se tedy nyní podívat po základních předpokladech toho jak kampaň rozeslat, zajistit její legislativní požadavky a taky doručit.
Protože SPAMU (tedy hromadně zasílané nevyžádané pošty) přibývá, nasazují se stále silnější protispamové ochrany. Pokud Váš newsletter nevyhoví bude v lepším případě přesunut do složky SPAM. V tom horším vůbec doručen nebude.
1) Aktivujte ověřovací služby. O aktivaci DKIM, SPF a dalších ověřovacích metodách jsme psali v článku ZDE
2) Neposílejte hodně e-mailů zároveň. Některé z mailových serverů posuzují hromadnou poštu podle toho kolik zpráv přijde z dané schránky za určitý časový úsek. Pokud tedy za minutu obdrží z jedné schránky 10 000 zpráv, pak zpozorní a provedou důkladnou kontrolu zprávy. I z tohoto důvodu obsahuje Mailsender, který je integrovaný v e-shopu umožňuje nastavit kolik e-mailů má být rozesláno z minutu. Osvědčilo se nám maximální nastavení 100 e-mailů za minutu. Větším počtem výrazně klesá doručitelnost.
3) Mějte čistou databázi. Pravidelně odstraňujte neexistující schránky a ty, ze kterých se Vám vracejí e-maily zpět. Pokud zašlete e-mail na 200 neexistujících schránek jste opět v hledáčku (kromě toho, že tedy aktivujete obranný mechanismus našeho mail serveru a Vaši zprávu začnou prověřovat i naši technici)
4) Před odesláním si svůj e-mail otestujte. Existují skvělé služby jako například www.mail-tester.com Tyto vygenerují jednorázovou e-mailovou adresu, na kterou zašlete připravovaný newsletter a služba jej vyhodnotí podobně jako spam filtr na cílovém serveru. Získáte tak okamžitou informaci o tom, zda Váš newsletter má šanci přes spam filtr projít. Služba Vám dá i cenné návody a rady jak průchodnost zlepšit.
Legislativní požadavky na newsletter aneb jak posílat maily legálně
K legálnímu zasílání potřebujete splnit zejména GDPR a zákon o elektronických komunikacích
Co je to SPAM?
Spam je jakékoliv nevyžádané obchodní sdělení. Obchodní sdělení je cokoliv co propaguje výrobek, službu nebo značku. Tedy i kdyby byl v mailu pouze odkaz je to SPAM. E-mail typu udělte mi prosím souhlas k zaslání....je SPAM. A spamy se posílat nesmí!!!
Kdy tedy mohu hromadný e-mail zaslat
1) Uživatel Vám dal souhlas k zaslání (souhlas musíte být schopni prokázat. Používá se na to double-opt-in tedy přihlášení a potvrzení linkem do e-mailu). V rámci systému WebCzech e-commerce pro stačí u souhlasu jen nastavit že se má ověřovat přes double-opt-in
2) Jedná se o Vašeho zákazníka. GDPR proti oslovení Vašeho zákazníka nic nemá a jedná se o tzv. oprávněný zájem. Koupil mobilní telefon můžete mu poslat newsletter na kryty, mobilní tarify atd. Poslat mu mail s nabídkou ponožek z druhého e-shopu však nelze.
3) E-mail musí být označen jako obchodní sdělení například takto:
"Tento e-mail je obchodním sdělení společnosti XXX podle zákona 480/2004Sb. Byl Vám zaslán jako zákazníkovi e-shopu www.xxx.cz V případě, že již nechcete další e-maily dostávat máte možnost se odhlásit ZDE."
4) Možnost odhlásit se je podmínkou. Kontroluje ji nejenom zákon, ale i mailové servery, na které zasíláte. Pokud toto e-mail neobsahuje nebude pravděpodobně vůbec doručen. V mailsenderu máte možnost pouze zakliknout, že se daná funkce má do e-mailu vložit, nastavit její text a zvolit blacklist, do kterého se mají odhlášení uživatelé zapisovat.
Pokud jste se rozhodli vyzkoušet sílu newsletteru je Vám k dispozici silný nástroj v podobě MailSenderu, který naleznete v administraci každého aktualizovaného e-shopu (sekce moduly). Tento nástroj je Vám, stejně jako všechny moduly systému, k dispozici zdarma.
Podrobný návod pro nastavení Mailsenderu naleznete ZDE