Zákonné povinnosti majitele e-shopu
Provozování elektronického obchodu se řídí řadou zákonných předpisů, které je třeba dodržet a předejít tak případným problémům v průběhu provozu. Níže uvedené informace jsou platné pro Českou republiku, v ostatních státech se mohou povinnosti provozovatelú e-shopu lišit.
Registrace e-shopu u Úřadu na ochranu osobních údajů
To, zda je registrace u Úřadu na ochranu osobních (dále "UOOU") údajů nutná či nikoliv, je velmi diskutované téma. UOOU k tomuto tématu sdělil, že pokud e-shop zpracovává osobní data pouze k vyřízení objednávky, pak registraci mít nemusí. Pokud však e-shop hodlá odesílat například newslettery, pak by tuto registraci mít měl. Vzhledem k tomu, že je registrace zdarma a je možné ji vyřídit on-line, doporučujeme si o registraci zažádat. O registraci je možné požádat na adrese:
https://www.uoou.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_ktg=1519&p1=1519
Obchodní podmínky a reklamační řád
Obchodní podmínky a reklamační řád (dále "OP") jsou povinnou součástí každého obchodu a tedy i toho elektronického. OP musí být dostupné před nákupem a při samotném nákupu jste povinni zajistit to, aby se s nimi zákazník seznámil. Podle některých právních výkladů by OP měly být přikládány i k emailovému potvrzení přijetí objednávky. Inspiraci pro sestavení obchodních podmínek můžete nalézt například na stránkách Dtestu:
https://podnikatel.dtest.cz/clanek/31/vzorove-obchodni-podminky-2014
Povinné zveřejnění provozovatele
Informace o provozovateli e-shopu jsou velmi důležité a jejich zveřejnění na e-shopu podléhá velmi často kontrolám. Sekce kontakty a obchodní podmínky musí obsahovat následujcí informace:
- obchodní firma / jména a příjmení, identifikační číslo provozovatele
- sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, u zahraniční osoby rovněž adresu podniku nebo organizační složky na území České republiky, byly-li zřízeny
- údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena
- kontaktní údaje, zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty
S čím je třeba zákazníka seznámit před nákupem na e-shopu?
- údaje o příslušném kontrolním orgánu, podléhá-li činnost dodavatele režimu povolování,
- název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb
- cena zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány
- náklady na dodání
- způsob platby, dodání nebo plnění
- poučení o právu na odstoupení, s výjimkou případů podle odstavce 8
- náklady na použití komunikačních prostředků na dálku
- doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti
Nezapomeňte, že jednou z nejdůležitějších věcí, které potřebujete pro úspěšný prodej zajistit, je důvěra zákazníka. Zkuste si tedy například na svých známých otestovat, jak se na Vašem e-shopu cítí, zda bez problému naleznou to co hledají, zda naleznou košík, ceník přepravy, obchodní podmínky a hlavně - zda v nich e-shop budí důvěru, že objednané zboží opravdu dodá.