Jak chutná čokoládové nebe….aneb příběh e-shopu jedné malé rodinné čokoládovny
Petr Synek, který je majitelem menší brněnské čokoládové manufaktury Chocolate Hill, je zároveň SEO specialista, který občas pomáhá i našim zákazníkům.
E-shop je v provozu měsíc a už nyní vykazuje moc pěkné hodnoty, o kterých si s Petrem promluvíme. Navštívit ho můžete na: www.chocolatehill.cz
„Webczech E-commerce PRO je absolutní vítěz v poměru cena/výkon.
A to je pro malou čokoládovnu, která nemá peníze na provoz drahého řešení,
důležitý parametr“
Petře, proč ses rozhodl provozovat e-shop právě na našem řešení?
Někdo by možná očekával odpověď, že je to proto, že se známe a že spolu spolupracujeme i na jiných projektech. Ovšem není tomu tak. Jsem jen jedním z majitelů čokoládovny a s kolegou jsme zvažovali i jiné možnosti. Po dlouhé rešerši a srovnávání musím říct, že Webczech E-commerce PRO je absolutní vítěz v poměru cena/výkon. A to je pro malou čokoládovnu, která nemá peníze na provoz nějakého drahého řešení, důležitý parametr. Systém navíc poskytuje všechny potřebné technické základy k efektivní optimalizaci pro vyhledávače, což je oblast, ve které primárně působím.
Vyzkoušejte si náš e-shop nezávazně na 30 dnů
Říkal jsi nám, že máte u zákazníků velmi dobrou odezvu i na vizuální podobu e-shopu. Můžeš čtenářům tohoto rozhovoru přiblížit, jak se design vytvořil?
Ještě před spuštěním e-shopu jsme měli webové stránky, které byly pouze prezentační. Měli jsme na nich už vytvořenou nějakou vizuální identitu, které jsme se chtěli držet. Ještě než jsme e-shop zadali vám, tak jsme si sami nakreslili rozvržení a strukturu budoucího e-shopu. No a pak jste nám doporučili opravdu schopného grafika, který naše představy skvěle vystihl. Opravdu mě velmi pozitivně překvapilo, že jste v rámci krabicového řešení zvládli udělat celou řadu individuálních úprav. Výsledek mluví za vše. Jsme maximálně spokojeni a do rukou se nám dostal skvělý prodejní nástroj. Individuální úpravu designu bych opravdu doporučil všem, ta investice za to stojí.
Nedá nám se nezeptat. Čokoládovnu provozujete už skoro tři roky. Proč jste si nechali vytvořit e-shop až teď?
Byla to tak trochu kovářova kobyla. Navíc nebyl moc čas. Nejdříve jsme chtěli odladit výrobu, klasické distribuční cesty. Přeci jen je trochu jednodušší předat v jedné objednávce stovky produktů velkoobchodnímu distributorovi, který se o to logisticky postará. Postupem času jsme však cítili, že nám chybí motivace nějak pracovat se zákazníky na internetu. Když se dávalo něco na Facebook, tak to bylo spíš z povinnosti. Chyběl nám konverzní nástroj. Navíc jsme usoudili, že bychom rádi do čokoládovny dostali marže, o které přicházíme. Čokolády prodáme velkoobchodníkovi, který si dá marži a potom to dál prodá prodejně, která má další marži. Zjistili jsme, že jako výrobce, který má nejvíce odpovědnosti a vynakládá nejvíce invence, z toho máme úplně nejméně. E-shop je pro nás tedy nástroj, jak do čokoládovny přinést více peněz, které nám pomohou dál zlepšovat výrobu a investovat. Zároveň díky e-shopu můžeme lépe komunikovat s našimi zákazníky a konečně máme odpověď na otázku "Kde můžeme koupit vaše čokolády?"
E-shop se spouštěl 1. 2. 2018. V době tohoto rozhovoru je to měsíc a pár dní. Prozradíš nám, jak to vypadá s prodeji a celkovou výkonností?
K e-shopu jsme přistoupili docela nízkonákladově. Rozhodli jsme se v prvním čtvrtletí neinvestovat do reklamy ani korunu. Zatím nechceme dělat výkonnostní kampaně, takže jsme vyloučili PPC kampaně a srovnávače zboží. Zde se pozitivně projevilo mé zaměření, protože jsme použili obsahový marketing. Plán byl jednoduchý. Napsat co nejlepší obsah k produktům a kategoriím, vše nastavit tak, jak bych to radil svým zákazníkům. Píšeme blog, u kterého nechceme po prvních třech článcích skončit. Máme pro něj stanovený pravidelný redakční plán a provedeny všechny potřebné analýzy.
I mnoho SEO specialistů by si ťukalo na čelo a řeklo by, že práce na obsahu se projeví až v řádech měsíců a že úspěšný začátek bez výkonnostních kampaní není reálný. Ale my jsme měli ten luxus, že jsme si skutečně vyčlenili prostor na hraní a netlačili jsme na žádné prodejní cíle. E-shop jsme s manželkou vyloučili z běžného procesu v čokoládovně a staráme se o něj sami a zaměstnance s ním nezatěžujeme.
A mohu říct, že se daří ještě lépe, než jsme čekali. Od spuštění máme už 135 objednávek. Tedy cca 4 objednávky denně, což je dle mého úsudku slibný start.
Ale to nebude asi vše z vyhledávačů, nebo ano?
Ne, to určitě ne. Ty činnosti jsou opravdu náběhové. Zapojili jsme vlastní aktivitu na sociálních sítích. Což přineslo nejvíce konverzí. Ale pokud byste chtěli vidět, jak vypadá úspěšný začátek při získávání návštěvnosti z vyhledávače Google, rád poskytnu následující graf. Červeně je označen moment, kdy bylo provedeno nasazení e-shopu. Jak můžete vidět, tak v předchozích obdobích byla návštěvnost mizivá. Správné nastavení všech potřebných parametrů a příprava relevantních textů přinesla své ovoce rychle. A výhled je víc než zajímavý. Dynamika růstu návštěvnosti je zatím, řekl bych, ukázková.
Samozřejmě rád ukážu i číselné statistiky vztahující se k návštěvnosti z vyhledávače Google za období, kdy e-shop běží.
Google nám udělal 15 objednávek. Na první měsíc je to dle mého názoru opravdu překvapivé. Velmi mě těší i nízká míra okamžitého opuštění, která naznačuje, že se nám generuje relevantní návštěvnost. Což je samozřejmě pod vlivem správného nastavení všech parametrů (title, description apod.). Ještě bychom se s konverzním poměrem rádi dostali alespoň nad 3 %. Na druhou stranu tam ale moc prostoru není, jelikož naše čokolády patří k prémiovým a plno lidí řeší cenový faktor. Pokud to takto bude pokračovat a dynamiku udržíme, očekávám, že bude možné za cca půl roku spoléhat čistě na vyhledávače a nebude ani potřeba přejít na placené formy propagace, i když je nevylučujeme.
Jaké máš další plány s e-shopem?
Nyní se budeme držet práce na obsahu, což souvisí i s přidáváním nových produktů, které plánujeme. E-shop chci použít jako určitou případovou studii a i nadále bude hrát propagační prim optimalizace pro vyhledávače. Výsledky zatím ukazují, že váš systém nabízí všechny možnosti, které pro realizaci naší strategie potřebuji. Na druhou stranu, aby to nevypadalo, že jde jen o chvalozpěvný rozhovor bez kousku kritiky, sbírám celou řadu poznatků, co byste měli změnit a upravit. A věřím, že tyto úpravy můžeme společně použít i pro vaše ostatní zákazníky a provozovatele e-shopů v rámci dalších aktualizací. Myslím, že také mohu prozradit, že jsme se na takovéto spolupráci dohodli – využijeme mé přímé zkušenosti se systémem a budeme společně systém optimalizovat pro ještě lepší výkon a přívětivost při SEO aktivitách.
Co bys začínajícím provozovatelům e-shopů na základě svých aktuálních zkušeností poradil?
Ono toho je asi více.
Zaprvé bych doporučil realizovat řádné přesměrování URL adres, pokud přecházíte z jiného řešení. I v našem případě, kdy jsme měli malý statický web, jsme vše pečlivě přesměrovali. Přeci jen nechcete naštvat vyhledávač hned na začátku.
Dále bych určitě zdůraznil, že je třeba dbát na to, aby váš e-shop prostě a jednoduše obsahoval dostatek originálních a relevantních textů. Je to hromada práce, vyžaduje to mít zpracovanou dobrou analýzu klíčových slov. Ale výsledky se prostě dostaví. Pokud máte široký sortiment, těžko asi psát obsáhlé texty ke každému produktu. Ale měli byste si alespoň vyhrát s produkty (a kategoriemi), které považujete za klíčové.